מאמרים

הרוק החלוצי בישראל כביטוי למרדנות - המשך למאמר


אלא שיותר מכל מי שהוביל מרד נעורים זה היו דווקא בני הנוער מהפריפריות שהיו סמוכת לעיר תל אביב. ערים כמו רמלה ובת ים הוצפו בבני נוער רבים שחשו מרוחקים מהתרבות הצברית השמרנית והחלו לבעוט במוסכמות של החברה משום שלא הרגישו שייכים לממסד.

חוסר השייכות הזה נבע לדעת רבים מהסוציולגים הישראלים מהסיבה שרובם היו בני מהגרים. יוצאי עדות המזרח ויוצאי רומניה שלא חשו חלק במפעל הציוני. המרד שאותם נערים רצו לערוך התבטא בתרבות הנגד שאותה אימצו מהתרבות האמריקאית. תרבות נגד זו מצאה את ביטואיה במוסיקת הרוק שזה עתה נולדה בעולם המערבי.
מדוע דווקא מוסיקת רוק. לכאורה לא ברור כיצד נערים אשר גדלו והתחנכו על מסורת מזרחית עם מוסיקה ערבית בבית לפתע הם אלו שיהיו החלוצים להבאת המוסיקה המערבית ביותר אל ביתם. הרי מוסיקת הרוק מאופיינת בהרמוניה ומלודיה מערבית טונאלית וכמי שהתחנכו על ברכי המוסיקה המיקרו טונאלית הדבר נהיה לפליאה.

על מנת להציג תיזה קצרה בעניין זה מוטב לנו לזכור שמוסיקת הרוק מאופיינת כמוסיקה המשדרת חתרנות ומרדנות פרעות ונילהליזם נגד הממסד הקיים. תכנים אלו קסמו לאותו נוער מרדני והם אלו שהובילו אותם ללכת להופעות פתוחות בהם לא היו כסאות לחדרי ישיבות בכניסה ולא גדרות אלומיניום. כסאות לחדרי ישיבות בכניסה היוו אנטיתיזה לתרבות החופשית וההיפית שאפיין ז'אנר מוסיקלי זה.

חזרה לחלק ראשון